Endelig har min nye Trek SuperCaliber 9.9 AXS kommet! Jeg har gledet med som en liten unge. Det har vært mye «snakkis» om den nye SuperCaliber´n og jeg har lurt på: Hvordan føles egentlig Trek SuperCaliber å sykle på? Er den så smooth og bra som beskrevet? Og er det demping nok for norske røtter og grove stier? Jeg har testet sykkelen og her får du svaret på mine erfaringer med Trek SuperCaliber.

Spent før første sykkeltur.

Jeg tok med Trek SuperCaliber 9.9 AXS til Oslo og kjente stier ved Sognsvann og Langsettløkka (Kjelsås). Her har jeg syklet mange ganger tidligere med både fulldemper Top Fuel 9.8 og 9.9 og hardtail 25,7″ hjul ProCaliber 9.9. Jeg har friskt i minne hvordan de andre syklene føles og var veldig spent da jeg klikket inn i pedalen og suste i vei! Selv om kalenderen viser januar er det faktisk stier å sykle på i Oslo.

Foto: Bengt Ove Sannes

Det første jeg la merke til med Trek SuperCaliber AXS 9.9 var hvor godt den fløt på enklere stier og samtidig føltes den stiv og responsov. Tråkket var også gjevnt og fint. Forskjellen fra fulldemperen er at det ikke gynger når jeg sitter og tråkker på SuperCaliberen, den skyter fart og man får en godfølelse og respons fra sykkelen. I motsetning til hardtail hadde tråkket vært mer hakkete og ujevnt, mer slitsom i lengden for ryggen.

Trek sin nye bakdemper! Foto: Bengt Ove Sannes

Jeg tråkket meg opp til Kjelsås og Langsettløkka. Her har jeg syklet både konkurranser og utført mange av mine treningsøkter. Jeg tok med SuperCaliberen inn i skogen og var spent på hvordan den ville være over røtter og ganske tøft terreng.

Jeg opplevde at det holdt akkurat med bakdemping for den type løyper jeg konkurrerer i. Jeg sykler både terreng rundbane og maratonritt. Spesielt i rundbaneritt (XCO) er det mest krevende og tekniske løyper, samtidig som det er bratte klatringer. I disse løypene krever det både en sykkel som flyter godt i terrenget, samtidig som den er lett og responsiv i motbakkene.

Rask i klatringa 😉

Nyhet for 2020! Trek SuperCaliber kommer med rammestr 15,5″ for 29″ hjul. Jeg er 162 cm høy og har hatt utfordring med at 17,5″ ramme med 29″ hjul har vært litt for stor. Derfor har jeg syklet med 27,5″ hjul og 15,5″ ramme siden 2016. Jeg trives med en rammestørrelse hvor jeg har mer kontroll og er «i ett» med sykkelen. Det jeg savnet med 27,5″ hjul er at i de tøffeste løypene med rock gardens blir det veldig knot og hjulet går nedi alle hullene, for å sette det på spissen. Større hjul, som 29″, vil jo i teorien flyr enklere over, noe som stemmer i praksis.

Jeg satt å gliste igjennom rundene i rittløypa på Langsetløkka, dette var rått!!! Jeg storkoste meg og kjente at sykkel og meg var i ett! Det var enkelt å stille inn setethøyde og gjøre justeringer. Rammestørrelsen 15,5″ med 29″ hjul føles som å sitte på mine tidligere sykler med 27,5″. Fordelen nå er at hjulene er større og det gir ekstra flyt i terrenget.

Foto: Bengt Ove Sannes

For enklere stier og ujevnt underlag er SuperCaliber enestående når det kommer til flyt og respons. Jeg har drømt om en mellomting mellom hardtail og fulldemper, da jeg har følt på at fulldemperen kan blir for «mye» demping enkelte ganger og en hardtail blir det for lite demping.

Trek SuperCaliber 9.9 AXS har det som trengs for min type sykling. For meg har SuperCaliber mer en nok demping både foran og bak. Jeg tror det er mulig å kjøre ganske hardt og fort med denne sykkelen!

Hvis du er stientusiast vil du nok ha ennå mer demping bak. Trek sin nye fulldemper Top Fuel har også forbedret både dempekonstruksjon og responsen. Absolut en oppgradering av Top Fuel!

Big Smile!

Neste dag tok jeg sykkelen med på en intervalløkt, 7x 4 min i terrenget. Lover virkelig bra!

For de som har bestilt eller ønsker seg en Trek SuperCaliber, bare å glede seg! 😀

Viktigste er å ha det gøy og finne en sykkel som passer for ditt bruk (og lommebok)!

Sykkelhilsen fra Elisabeth

Kategorier: NyheterTips