Opp- og nedturer – idretten er brutal

Idretten er brutal, noen ganger er man inne i en god flyt både på trening og i konkurranser. Mens andre ganger går dagene trått og man har tekniske problemer under ritt eller rett og slett er syk.

Jeg har hatt en helt super sommer. I juli var jeg på hytta i Hafjell og fikk lagt ned mye god bakketrening og teknisk trening i downhill løypa med min egen sykkel. Fant flere gode intervallrunder med bratt bakke opp også rett i downhilløypa i pausene mellom intervalldragene. Her er liten filmsnutt fra Hafjell.

Mot slutten av treningsperioden i juli syklet jeg NorgesCup maraton – Furusjøen Rundt. Kroppen fungerte helt topp og jeg stakk av med seieren og fikk den gule ledertrøya i maratoncupen. Jeg valgte fulldemper, Trek Top Fuel 9.8 for dette rittet og må si jeg bare storkoste meg på stiene. Man sparer seg for masse slag over så lang tid og får bedre flyt. Det er min store åpenbaring i sommer 🙂

NorgesCup-seier-FurusjoenRundt-2016

Etter NC-rittet ble jeg veldig sliten, kanskje hvilte jeg ikke nok dagen etterpå. 2 timers økt på raceren, forså 3-4 timer med downhill i Hafjell tok knekken på overskuddet. Neste mål, allerede 6 dager senere var NM maraton i Drevsjø og der hadde jeg som mål å ta Norgesmesterskapstrøya! Jeg hadde ikke særlig matlyst hele uka i forveien av NM maraton og det ble ikke noe bedre av at magen slo seg helt vrang torsdag og det eneste jeg orket var å ligge i sofaen. Fikk spist kun ris og drukket saft / cola. Ikke akkurat den beste oppladningen. Fredag, dagen før NM maraton trillet jeg en liten tur på sykkelen. Vanligvis kjører jeg vekkeøkt dagen før ritt (2x 6min terskel + 2x3min over terskel + 4x 30 sek spurter). Det ble kun heeelt rolig denne gangen, da mister jeg spenningen i musklaturer som jeg trenger.

NM-Maraton-2016

Jeg bestemte meg for å prøve å starte NM maraton, kanskje løsnet det?? Ut fra start var det bare tungt, alt stoppa seg i første motbakke og klarte rett og slett ikke pushe kroppen. Ble ikke akkurat bedre av å punktere på toppen, rett før terrengparti ned. Da mistet jeg min mulighet for å hente inn igjen teten i utforkjøringen. Sykla 3-4 km på flatt bakhjul og fikk bytta hjul i teknisk sone. Jeg bestemte meg for å fortsette for visste at det var slak grusvei nedover i 20km. Plutselig mistet jeg kjedet, clutshen på bakgiret var ikke satt skikkelig på etter hjulbyttet. Måtte stoppe tre ganger før det endelig ble bra. Nesten komisk å ha så stang ut! Både kropp, punktering og miste kjedet! Kroppen kom seg litt utover i rittet og målet ble etterhvert å bare fullføre.

Jeg tok en 4. plass i NM maraton, tross en dag hvor alt gikk skjeis! Jeg lærte uansett veldig mye av rittet, det å nullstille og ikke gi seg. Har også tatt lærdom av å ikke tøye strikken for langt når det gjelder å trene litt for mye. Noen ganger må mang ta sjanser, men jeg må også tørre å hvile!